מאגר מידע

עייפות הזום ושגרת הלימודים באמצעות המחשב

נעמה ארליך- רכזת מקום בטוח בשנה האחרונה שעות המסך שלנו עלו והצטברו. השיעורים, ישיבות הצוות, ימי ההורים והפעילויות החברתיות מועברים כולם באמצעות הזום. שעות העבודה הלכו והתפרסו לאורך היום ובאופן כללי נדמה שכולנו יותר עייפים או מתעייפים בקלות. יש לכך סיבות רבות ואחת מהן היא תופעה שנקראת "תשישות הזום". תשישות הזום היא העייפות שמצטברת לאחר

מחשבים מסלול מחדש – חוסן לקהילות בזמן משבר הקורונה

להורדת המצגת לחצו על הלינק: מחשבים מסלול מחדש – בקטנה 3.2020 מחשבים מסלול מחדש – המודל המלא

איך להפוך את הבידוד לביחד

אם אתם על ספינה העוגנת בחופי יפן, בהסגר ביתי עם הילדים בוואן, בצפון איטליה או בבית עם הילדים שבית הספר שלהם נסגר, אסור לכם לצאת, קצת משעמם, רואים יותר מדי חדשות והחששות והמתח מנצלים את ההזדמנות כדי להשתלט עליכם – הנה כמה טיפים להתמודדות.     טיפים להתמודדות בזמן הבידוד: שיגרה: חשוב לקיים שיגרת יום-

טיפים להורים לקראת הקיץ הקרוב

תקופת הקיץ והחופש הגדול מביאים איתם תחושות של שמחה חופש ואפשרות לאוורור והנאה,יחד עם זאת ישנם איזורים בארץ בהם הקיץ והחופש הגדול מעוררים תחושה של לחץ, דריכות וחרדה לנוכח זכרונות מאירועים בטחוניים שמתרחשים לרוב בחדשי הקיץ. ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם ולילדים להירגע יחד.  זכרו והזכירו לילדים ולנוער כי כול התגובות הללו צפויות מיד

מתחזקים בקבוצה

פעילות קבוצתית ליצירת הרפיה ושחרור, תרגול שליטה גופנית וחיזוק תחושת השייכות והקרבה לקבוצה

מפת דרכים למנהיגות איכותית בשעת משבר וחירום

מאמר המציע מפת דרכים למנהיגות איכותית בעת חירום, שמטרתה לסייע להוביל ולהנהיג בתקופות קשות ומאתגרות של משבר. מפת הדרכים מפרטת את ההקשר שבו מתרחש המשבר, את המתחים המרכזיים שבתוכם פועלת המנהיגות ואת היכולות המובילות שמסייעות למנהיג להוביל ולנהל את המשבר בצורה אפקטיבית.

מערך שיעור: פיתוח מודעות לתחושות גוף במצבי חירום – כלי להרגעה ולהפחתת תסמינים שליליים

פיתוח מודעות לתחושות הגופניות המופיעות במצבים של חירום, משפרת את היכולת להרגעה עצמית ובכך מפחיתה את ההשפעה השלילית של מצבי לחץ על הרגשות ועל המחשבות שלנו. התרגיל הבא מפתח מודעות זו באמצעות יצירה עם סכמות גוף. התרגיל מתאים לכל הגילאים.

מערך ליום הזיכרון: אובדן והתמודדות – סיפורה של בת חן שחק ז"ל

לרגל יום הזיכרון רצ"ב מערך המביא בפני התלמידים את הסיפור של בת חן שחק ז"ל אשר נהרגה בפיגוע בדיזינגוף ב 1996, ביום הולדתה ה-15 ואהבה מאד לכתוב

חוסן ילדים בסיכוי

תכנית "חוסן בונים בימים של שקט" הינה פרי שיתוף פעולה בין המחלקה הקהילתית של עמותת נט"ל ובין המרכזייה החינוכית הארצית של עמותת "ילדים בסיכוי"

מה עושים כשהשמש נכבית?

בממלכה קטנה שופעת ירק, הרים וגבעות, חיה בת מלך צעירה ויצירתית בשם קונץ שאוהבת להמציא דברים חדשים מחומרים ממוחזרים. כאשר המלך מזדקן, קונץ נדרשת להוכיח את יכולתה לשאת באחריות, להתמודד עם מצבים ולהחליט החלטות נכונות. בממלכה רוצה למלוך גם זרבוב – השר הבכיר אשר הופך לאויב של קונץ ואינו מהסס להרוס לה את המצאתה  כאשר

עקרון הרציפות

הצורך בתחושה של רציפות הוא בסיסי וחיוני בקיום האנושי. תחושת הרציפות היא זו שמאפשרת לנו להתמקד בהווה של חיינו, מתוך תחושת רצף בין העבר להווה, ובאמונה שיש ביכולתנו לנבא את המחר כך, אנו יכולים לייחס משמעות לאירועים ספציפיים ולחיים בכלל, ולבנות תחושת זהות עצמית, תחושת ערך עצמי וחוויה של שליטה בחיים.

מערך שיעור: סיפורי התמודדות – תחילת השנה בבית הספר

בית ספר חדש,  מעבר דירה, התחלה במקום זר, כיתה חדשה – כל אלה יכולים לעורר בנו תחושת לחץ, דאגות וחששות רבים. פיתוח מודעות לדרכי התמודדות שונות במצבי חיים מאתגרים –  תשפר את יכולתנו להתמודד עם מצבי לחץ שונים. מצ"ב סיפור שנכתב על ידי תלמידי כיתה ז'1  מתיכון "אלון" ברעננה, במסגרת פעילות סיכום תוכנית חוסן תשע"ו

הנחיות לתרגול נשימה מודעת

לפעמים כל מה שצריך כדי להרגע זה לנשום כמו שצריך. להלן קובץ הנחיות פשוטות לתרגול נשימה מודעת לצורך רגיעה בקבוצה או במפגש אישי הנחיות לתרגול נשימה מודעת

דף מידע: לאחר חשיפה לאירוע טראומטי

לאחר אירוע קשה או טראומטי, חשוב להיות קשובים לתגובות של ילדים ובני נוער, ולדעת כיצד ניתן להקל ולעזור. קרא עוד דף מידע לאחר אירוע טראומטי

חשיבה חיובית לחט"ב

פעילות המלמדת את התלמידים איך למצוא את החיובי שבכל מצב 

לאחר אירוע – חזרה לשגרה (חט"ב)

בשבועות הראשונים שלאחר מצב ביטחוני קשה, פעילות באמצעות מצגת יכולה לשמש בסיס לשיתוף בחוויות השונות של התלמידים ולסייע להם לעבד את החוויה. קישור למצגת  

מה הלחץ? חלק ב (חט"ב)

ביחידה זו ירכשו התלמידים כלים להתמודדות יעילה יותר במצבי לחץ 

מה הלחץ? חלק א (חט"ב)

ביחידה זו ירכשו התלמידים כלים להתמודדות יעילה יותר במצבי לחץ 

לחץ, טראומה ומה שביניהם על התמודדות עם מצבי לחץ ואירועים טראומטיים

מה ההבדל בין מצב לחץ לאירוע טראומטי? מהן ההשפעות של מצבי לחץ על הגוף והנפש? מדוע אנו מגיבים למצבי לחץ קשים בדרך מסוימת? על ההתמודדות עם מצבי לחץ ואירועים טראומטיים, קראו עוד

"מקום בטוח": סביבה דיגיטלית ייחודית להכנה ולהתמודדות עם מצבי לחץ וחירום עבור מורים ותלמידים

ילדים ובני נוער החשופים למצבי חירום מתמשכים על רקע אירועים ביטחוניים נמצאים בקבוצת סיכון לפתח מצוקה נפשית ואף סימפטומים של פוסט טראומה. כדי לסייע לילדים ולבני נוער לחזק את יכולת ההתמודדות שלהם ולמנוע התפתחות של תחלואה רגשית, פותחו תכניות מניעה מגוונות המוצעות באתר "מקום בטוח" (דוגמה בסוף המאמר). ייחודיות האתר טמונה בהיותו דיגיטלי ואוניברסלי, כלומר הוא נגיש

סימפטומים פוסט טראומטיים אצל ילדים ובני נוער

אירועים טראומטיים יוצרים תחושות קשות של פחד עצום, חוסר אונים ואימה, היכולות להתבטא אצל ילדים ובני נוער בהתנהגות לא מאורגנת ובעוררות יתר, או בהסתגרות חברתית ובהתנתקות מהסביבה. הסימנים המעידים על חשיפה לאירוע טראומטי מתחלקים לכמה קבוצות קרא עוד...

סימנים מדאיגים ילדים ונוער

ילדים ובני נוער שהיו מעורבים באירוע טראומטי חווים מצוקה ותחושות קשות במהלך האירוע אך גם לאחריו. כדי להקל עליהם ולסייע במתן העזרה המתאימה, להלן הסבר על החשיפה לאירועים טראומטיים ועל הסימנים המעידים שיש צורך דחוף להגיש עזרה וסיוע.

סדנאות"מקום בטוח" לחיזוק חוסן אישי וחוסן כיתתי בשישה מפגשים, באמצעות אתר מקום בטוח

תוכנית לחיזוק חוסן אישי וחוסן כיתתי בשישה מפגשים, בשילוב "מקום בטוח" - אתר הילדים והנוער של נט"ל. התוכנית נועדה לסייע למורים ולמחנכים לחזק את ההתמודדות היעילה של ילדים ונוער בבתי הספר עם תופעות של חרדות, פחדים והתערערות תחושת הביטחון האישי.

פותחים את שנת הלימודים עם חמש דקות של הרפיה בכל בוקר

מתח ולחץ הן תחושות טבעיות המתלוות לשינויים שאנו חווים במהלך החיים, גם במצבים שגרתיים וצפויים כגון תחילתה של שנת לימודים חדשה. לכן פעילות בת 5 דקות בכול בוקר הכוללת כלים להפחתת לחצים ולהרגעה עצמית תביא הקלה לגוף ולנפש ותבסס בטחון עצמי במסגרת הקבוצה.

איך נרגעים בשלוש דקות לכיתות ד-ו'

טכניקה לנשימה מודעת ומלאה שנעים לתרגל בכיתה. הטכניקה מסייעת להרגיע את הגוף ואת הנפש במצבי לחץ. ככל שמרבים בתרגול כך מצליחים להירגע מהר יותר. לפניכם מערך לכיתות א-ג' ומערך לכיתות ד-ו'

איך נרגעים בשלוש דקות לכיתות א-ג

טכניקה לנשימה מודעת ומלאה שנעים לתרגל בכיתה. הטכניקה מסייעת להרגיע את הגוף ואת הנפש במצבי לחץ. ככל שמרבים בתרגול כך מצליחים להירגע מהר יותר. לפניכם מערך לכיתות א-ג' ומערך לכיתות ד-ו'.

דמיון מודרך – טכניקת הירגעות

המצב הביטחוני בארצנו חושף את כולנו, מבוגרים וילדים, למצבי לחץ וחירום מתמשכים. מחקרים מראים שלאחר חשיפה מתמשכת למצבי לחץ על רקע מתיחות ביטחונית, אחוז גבוה מהמבוגרים סובלים מסימפטומים פוסט-טראומטיים המתבטאים בהצפה בלתי נשלטת של זיכרונות מהאירוע הטראומטי, חרדות והימנעות ממצבים העשויים להזכיר את האירוע . בקרב ילדים ומתבגרים הפגיעוּת לתופעות אלו גבוהה יותר, וכוללת אפשרות ... קרא עוד

כיצד נרגעים ביחד – שיתוף רגשי ותרגול מיומנויות הרגעה אישית

אירועים ביטחוניים קצרים, ובמיוחד כאלה החוזרים על עצמם, פוגעים בתחושת הביטחון שלנו וביכולתנו להישאר ממוקדים בחיי היום-יום. לפניכם מערך המפתח מודעות לתחושות פנימיות, מזמין לשיתוף בכיתה ולתרגול הרפיה קצרה ונעימה בליווי סרטון

סדנאות חוסן אישי וכיתתי

מנחי הצוות הקהילתי של נט"ל מגיעים לכיתות ומעבירים סדנאות חווייתיות יחד עם המחנך/ת לכיתות ד',ה', ו' הכוללות מצגות, תרגולי הרפיה, ומערכי שיעור הנמצאים באתר. מטרת הסדנאות היא להקנות לצוות החינוכי ולתלמידים כלים אפקטיביים להתמודדות עם מצבי לחץ וחירום באמצעות חיזוק החוסן האישי והקבוצתי בכיתה.

מערך ליום הזיכרון

בשיעור זה נתמקד בשני סיפורים של התמודדות עם אובדן של אח באמצעות הסיפור האישי של דנה וישינסקי, בתם של השחקנים שלמה ואסנת וישינסקי וזמרת בפני עצמה, ובאמצעות סיפורו של נמרוד לב, זמר ומלחין.

הצגה: קונץ וראי הפלאים

הצגת הילדים (בליווי סדנה) קונץ וראי הפלאים נוצרה בנט"ל, מתוך צורך אמיתי בהקניית כלים לילדים להתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה, וכן, הכלה רגשית של מצבי אי-וודאות, וחיזוק משאבים פנימיים. כתיבה ובימוי: אירית בשן ייעוץ וליווי מקצועי: עמותת נט"ל משחק: רוני דותן/אנאל בלומנטל, דני ברוסובני  אודות ההצגה גיבורת המחזה היא קונץ, בת המלך הקטנה העומדת לרשת

אודות נט"ל

נט"ל, נפגעי טראומה על רקע לאומי, היא עמותה א-פוליטית, שנוסדה בשנת 1998 מתוך דאגה  עמוקה ל אלה שנפגעו נפשית, באופן ישיר או עקיף, כתוצאה מאירועי טרור או מלחמה. אנו פועלים מתוך השקפת עולם לפיה טראומה על רקע לאומי היא חלק בלתי נפרד ממציאות החיים בישראל, והצורך לטפל בה הינו משימה חברתית לאומית. מאז הקמתה ,העמותה סייעה למעל

משחקי תנועה להרפיה

תגובות חרדה ופחד מתעוררות במצב שבו אנחנו מרגישים סכנה פיזית או נפשית. הגוף מגיב למצבים של חרדה ופחד באמצעות צבירת מתח בשרירים. פעילות זו מאפשרת למורים להנחות את התלמידים בתרגול הרפיית השרירים ושילוב הדמיון. אפשר לבצע את התרגילים בישיבה או על מזרן באולם.

לחוצים? יש מה לעשות

ביחידה זו ירכשו התלמידים כלים להתמודדות יעילה יותר במצבי לחץ

חשיבה חיובית

פעילות המלמדת את התלמידים איך למצוא את החיובי שבכל מצב  

חזרה לשגרה

המצגת מסייעת לתלמידים לשתף את תלמידי הכיתה האחרים בחוויות שחוו במהלך תקופה מתוחה ביטחונית, ולהבין נקודות מבט שונות על האירוע באמצעות תלמידים המייצגים אזורי סיכון שונים בארץ