משחקי תנועה להרפיה

נערך על ידי סיגל חיימוב ולימור סופר-פטמן– נט"ל

 

מתח נפשי ומתח גופני הם תהליכים הקשורים זה בזה, ולעתים אף מזינים זה את זה. הגוף מגיב למצבים המעוררים חרדה ופחד על ידי צבירת מתח בשרירים ובמפרקים. ניתן לשחרר את המתח הנצבר באמצעות כיווץ מודע ומכוון של השרירים ולאחר מכן הרפייתם. שחרור השרירים יוצר תחושת רגיעה גופנית מיידית המובילה להקלה במתח הנפשי. שילוב היכולת לדמיין חיות יוצר הזדהות עמן וכן תחושה פנימית של חיבור אל הטבע שסביבנו שמוסיפה לרגיעה.

להלן כמה משחקי תנועה משעשעים, המאפשרים לילדים ונוער להירגע באמצעות שילוב בין הדמיון לבין תחושות הגוף.

 

לשרירי הרגליים: "דמיינו שאתם בשפת הים, יחפים, דורכים על החול הנעים. נסו להגיע עמוק לתוך החול. הוציאו את הרגליים מהחול. הרגליים משתחררות וההרגשה נעימה".

feet.s

 

 

 

 

 

 

לשרירי הבטן: "דמיינו כי מרחוק מגיע קנגורו קטן ועוד רגע הוא יקפוץ לכם על הבטן. הכינו את הבטן ללחיצה. כווצו את שרירי הבטן בכל הכוח… והרפו, הקנגורו הלך לו והבטן חוזרת להיות רפויה".

shutterstock_67627822

 

 

 

 

 

 

לשרירי הזרועות והכתפיים: "הפכו לחתול עצלן המתמתח לאטו. מתחו את הזרועות למעלה, גבוה מעל הראש, הגביהו את הכתפיים ושחררו את הידיים לצדדים. כעת הרפו, ושימו לב לתחושת הרגיעה בכתפיים".

shutterstock_176207030

 

 

 

 

 

 

לשרירי כתפיים וצוואר: "הפכו לצב המתמתח על גבי סלע, רגוע ושליו.פתאום חש הצב בסכנה. הצב מכניס ראשו עמוק לתוך השריון. הסכנה חלפה. אפשר לצאת מתוך השריון ולשוב לתפוס שלווה בשמש".

shutterstock_78918772

 

 

 

 

 

 

לשרירי הפנים: "מתחו את הפנים מאוזן לאוזן בחיוך רחב. הרימו את הגבות גבוה. על האף מטייל זבוב. נסו לסלק אותו בלי ידיים, רק באמצעות הפעלת שרירי הפנים והאף. הזבוב עף והפנים יכולים לשוב לנוח".

smaile

 

 

 

 

 

 

 

 

הקובץ נערך מתוך: ברגר, ר', סנדרוב, ד', הורוביץ, מ', גלרט, ל', ושנדור, ד' (2003). לחיות בצל הטרור: פיתוח חוסן אישי – תכנית עבודה למורה בבית ספר יסודי. תל אביב: נט"ל.