נעמה ארליך- רכזת מקום בטוח בשנה האחרונה שעות המסך שלנו עלו והצטברו. השיעורים, ישיבות הצוות, ימי ההורים והפעילויות החברתיות מועברים כולם באמצעות הזום. שעות העבודה הלכו והתפרסו לאורך היום ובאופן כללי נדמה שכולנו יותר עייפים או מתעייפים בקלות. יש לכך סיבות רבות ואחת מהן היא תופעה שנקראת "תשישות הזום". תשישות הזום היא העייפות שמצטברת לאחר
אם אתם על ספינה העוגנת בחופי יפן, בהסגר ביתי עם הילדים בוואן, בצפון איטליה או בבית עם הילדים שבית הספר שלהם נסגר, אסור לכם לצאת, קצת משעמם, רואים יותר מדי חדשות והחששות והמתח מנצלים את ההזדמנות כדי להשתלט עליכם – הנה כמה טיפים להתמודדות. טיפים להתמודדות בזמן הבידוד: שיגרה: חשוב לקיים שיגרת יום-
תקופת הקיץ והחופש הגדול מביאים איתם תחושות של שמחה חופש ואפשרות לאוורור והנאה,יחד עם זאת ישנם איזורים בארץ בהם הקיץ והחופש הגדול מעוררים תחושה של לחץ, דריכות וחרדה לנוכח זכרונות מאירועים בטחוניים שמתרחשים לרוב בחדשי הקיץ. ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם ולילדים להירגע יחד. זכרו והזכירו לילדים ולנוער כי כול התגובות הללו צפויות מיד
מאמר המציע מפת דרכים למנהיגות איכותית בעת חירום, שמטרתה לסייע להוביל ולהנהיג בתקופות קשות ומאתגרות של משבר. מפת הדרכים מפרטת את ההקשר שבו מתרחש המשבר, את המתחים המרכזיים שבתוכם פועלת המנהיגות ואת היכולות המובילות שמסייעות למנהיג להוביל ולנהל את המשבר בצורה אפקטיבית.
פיתוח מודעות לתחושות הגופניות המופיעות במצבים של חירום, משפרת את היכולת להרגעה עצמית ובכך מפחיתה את ההשפעה השלילית של מצבי לחץ על הרגשות ועל המחשבות שלנו. התרגיל הבא מפתח מודעות זו באמצעות יצירה עם סכמות גוף. התרגיל מתאים לכל הגילאים.
בממלכה קטנה שופעת ירק, הרים וגבעות, חיה בת מלך צעירה ויצירתית בשם קונץ שאוהבת להמציא דברים חדשים מחומרים ממוחזרים. כאשר המלך מזדקן, קונץ נדרשת להוכיח את יכולתה לשאת באחריות, להתמודד עם מצבים ולהחליט החלטות נכונות. בממלכה רוצה למלוך גם זרבוב – השר הבכיר אשר הופך לאויב של קונץ ואינו מהסס להרוס לה את המצאתה כאשר
הצורך בתחושה של רציפות הוא בסיסי וחיוני בקיום האנושי. תחושת הרציפות היא זו שמאפשרת לנו להתמקד בהווה של חיינו, מתוך תחושת רצף בין העבר להווה, ובאמונה שיש ביכולתנו לנבא את המחר כך, אנו יכולים לייחס משמעות לאירועים ספציפיים ולחיים בכלל, ולבנות תחושת זהות עצמית, תחושת ערך עצמי וחוויה של שליטה בחיים.
בית ספר חדש, מעבר דירה, התחלה במקום זר, כיתה חדשה – כל אלה יכולים לעורר בנו תחושת לחץ, דאגות וחששות רבים. פיתוח מודעות לדרכי התמודדות שונות במצבי חיים מאתגרים – תשפר את יכולתנו להתמודד עם מצבי לחץ שונים. מצ"ב סיפור שנכתב על ידי תלמידי כיתה ז'1 מתיכון "אלון" ברעננה, במסגרת פעילות סיכום תוכנית חוסן תשע"ו
מה ההבדל בין מצב לחץ לאירוע טראומטי? מהן ההשפעות של מצבי לחץ על הגוף והנפש? מדוע אנו מגיבים למצבי לחץ קשים בדרך מסוימת? על ההתמודדות עם מצבי לחץ ואירועים טראומטיים, קראו עוד
ילדים ובני נוער החשופים למצבי חירום מתמשכים על רקע אירועים ביטחוניים נמצאים בקבוצת סיכון לפתח מצוקה נפשית ואף סימפטומים של פוסט טראומה. כדי לסייע לילדים ולבני נוער לחזק את יכולת ההתמודדות שלהם ולמנוע התפתחות של תחלואה רגשית, פותחו תכניות מניעה מגוונות המוצעות באתר "מקום בטוח" (דוגמה בסוף המאמר). ייחודיות האתר טמונה בהיותו דיגיטלי ואוניברסלי, כלומר הוא נגיש
אירועים טראומטיים יוצרים תחושות קשות של פחד עצום, חוסר אונים ואימה, היכולות להתבטא אצל ילדים ובני נוער בהתנהגות לא מאורגנת ובעוררות יתר, או בהסתגרות חברתית ובהתנתקות מהסביבה. הסימנים המעידים על חשיפה לאירוע טראומטי מתחלקים לכמה קבוצות קרא עוד...
ילדים ובני נוער שהיו מעורבים באירוע טראומטי חווים מצוקה ותחושות קשות במהלך האירוע אך גם לאחריו. כדי להקל עליהם ולסייע במתן העזרה המתאימה, להלן הסבר על החשיפה לאירועים טראומטיים ועל הסימנים המעידים שיש צורך דחוף להגיש עזרה וסיוע.
תוכנית לחיזוק חוסן אישי וחוסן כיתתי בשישה מפגשים, בשילוב "מקום בטוח" - אתר הילדים והנוער של נט"ל. התוכנית נועדה לסייע למורים ולמחנכים לחזק את ההתמודדות היעילה של ילדים ונוער בבתי הספר עם תופעות של חרדות, פחדים והתערערות תחושת הביטחון האישי.
מתח ולחץ הן תחושות טבעיות המתלוות לשינויים שאנו חווים במהלך החיים, גם במצבים שגרתיים וצפויים כגון תחילתה של שנת לימודים חדשה. לכן פעילות בת 5 דקות בכול בוקר הכוללת כלים להפחתת לחצים ולהרגעה עצמית תביא הקלה לגוף ולנפש ותבסס בטחון עצמי במסגרת הקבוצה.
טכניקה לנשימה מודעת ומלאה שנעים לתרגל בכיתה. הטכניקה מסייעת להרגיע את הגוף ואת הנפש במצבי לחץ. ככל שמרבים בתרגול כך מצליחים להירגע מהר יותר. לפניכם מערך לכיתות א-ג' ומערך לכיתות ד-ו'
טכניקה לנשימה מודעת ומלאה שנעים לתרגל בכיתה. הטכניקה מסייעת להרגיע את הגוף ואת הנפש במצבי לחץ. ככל שמרבים בתרגול כך מצליחים להירגע מהר יותר. לפניכם מערך לכיתות א-ג' ומערך לכיתות ד-ו'.
המצב הביטחוני בארצנו חושף את כולנו, מבוגרים וילדים, למצבי לחץ וחירום מתמשכים. מחקרים מראים שלאחר חשיפה מתמשכת למצבי לחץ על רקע מתיחות ביטחונית, אחוז גבוה מהמבוגרים סובלים מסימפטומים פוסט-טראומטיים המתבטאים בהצפה בלתי נשלטת של זיכרונות מהאירוע הטראומטי, חרדות והימנעות ממצבים העשויים להזכיר את האירוע . בקרב ילדים ומתבגרים הפגיעוּת לתופעות אלו גבוהה יותר, וכוללת אפשרות ... קרא עוד
אירועים ביטחוניים קצרים, ובמיוחד כאלה החוזרים על עצמם, פוגעים בתחושת הביטחון שלנו וביכולתנו להישאר ממוקדים בחיי היום-יום. לפניכם מערך המפתח מודעות לתחושות פנימיות, מזמין לשיתוף בכיתה ולתרגול הרפיה קצרה ונעימה בליווי סרטון
מנחי הצוות הקהילתי של נט"ל מגיעים לכיתות ומעבירים סדנאות חווייתיות יחד עם המחנך/ת לכיתות ד',ה', ו' הכוללות מצגות, תרגולי הרפיה, ומערכי שיעור הנמצאים באתר. מטרת הסדנאות היא להקנות לצוות החינוכי ולתלמידים כלים אפקטיביים להתמודדות עם מצבי לחץ וחירום באמצעות חיזוק החוסן האישי והקבוצתי בכיתה.
בשיעור זה נתמקד בשני סיפורים של התמודדות עם אובדן של אח באמצעות הסיפור האישי של דנה וישינסקי, בתם של השחקנים שלמה ואסנת וישינסקי וזמרת בפני עצמה, ובאמצעות סיפורו של נמרוד לב, זמר ומלחין.
הצגת הילדים (בליווי סדנה) קונץ וראי הפלאים נוצרה בנט"ל, מתוך צורך אמיתי בהקניית כלים לילדים להתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה, וכן, הכלה רגשית של מצבי אי-וודאות, וחיזוק משאבים פנימיים. כתיבה ובימוי: אירית בשן ייעוץ וליווי מקצועי: עמותת נט"ל משחק: רוני דותן/אנאל בלומנטל, דני ברוסובני אודות ההצגה גיבורת המחזה היא קונץ, בת המלך הקטנה העומדת לרשת
נט"ל, נפגעי טראומה על רקע לאומי, היא עמותה א-פוליטית, שנוסדה בשנת 1998 מתוך דאגה עמוקה ל אלה שנפגעו נפשית, באופן ישיר או עקיף, כתוצאה מאירועי טרור או מלחמה. אנו פועלים מתוך השקפת עולם לפיה טראומה על רקע לאומי היא חלק בלתי נפרד ממציאות החיים בישראל, והצורך לטפל בה הינו משימה חברתית לאומית. מאז הקמתה ,העמותה סייעה למעל
תגובות חרדה ופחד מתעוררות במצב שבו אנחנו מרגישים סכנה פיזית או נפשית. הגוף מגיב למצבים של חרדה ופחד באמצעות צבירת מתח בשרירים. פעילות זו מאפשרת למורים להנחות את התלמידים בתרגול הרפיית השרירים ושילוב הדמיון. אפשר לבצע את התרגילים בישיבה או על מזרן באולם.
המצגת מסייעת לתלמידים לשתף את תלמידי הכיתה האחרים בחוויות שחוו במהלך תקופה מתוחה ביטחונית, ולהבין נקודות מבט שונות על האירוע באמצעות תלמידים המייצגים אזורי סיכון שונים בארץ